Home » » Jenis-Jenis Dan Fesyen Tudung

Jenis-Jenis Dan Fesyen Tudung

Written By Lisanul Hakim on Sunday, September 04, 2011 | Sunday, September 04, 2011

Fesyen tudung. Siapa yang tak ambik tahu pasal fesyen tudung kontemporari? Kalau tak ambik tahu pasal fesyen tudung, jom baca kat sini. Yang memang ambik tahu pasal fesyen tudung, digalakkan baca. Mungkin anda terlepas pandang fesyen tudung yang beredar mengikut aliran zaman.



1. Tudung Nasi Lemak
Pernah tengok nasi lemak ikan bilis? Kat daun pisang tu, ada sedikit terbuka dan menyebabkan ikan bilis tu terkeluar kerana daun pisang tak menutup rapat bungkusan nasi lemak tu. Sebab tu fesyen tudung ni dinamakan 'Tudung Nasi Lemak'.


2. Tudung Bukit
Memakai tudung, tapi kedua-dua bukit ditayang dengan sengaja untuk tatapan percuma. Tak kisahlah apa saiz bukit tu. Tetap nak tayang percuma jugak. Bila diperhatikan, bangga sampai hidung kembang semangkuk. Alahai, mudahnya bagi tayangan percuma. Kalau dah bagi tayangan percuma, nak bagi apa kat suami nanti? Suami anda setaraf dengan orang asing kah sampai apa yang suami anda sahaja yang berhak lihat, anda sudah tayang percuma kepada orang lain.


3. Tudung Sarung Nangka
Pakai tudung ketat sampai menampakkan segala yang ada di kepala, sehingga menampakkan bentuk telinga sekalipun. Kalau kat telinga tu ada 7 subang, semuanya nampak bentuk. Inilah fesyen tudung sesat yang semakin menjadi aliran muslimah masa kini. Ikut artis katakan...




4. Tudung Alien
Dinamakan tudung alien, sebab kepala si pemakai tudung ini meman sebijik dengan kapala alien. Tudung ini juga dikenali sebagai tudung bonggol unta.

Maksud hadis: "Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya" [HR Muslim]



5. Tudung Papa Kedana
Kebanyakan yang pakai tudung ni adalah golongan minah rempit sekolah. Pakai tudung sebagai syarat masuk sekolah sahaja, bukan ikut hukum syarak. Masakan tidak, tudung singkat sampai nampak tengkok. Love bite kat leher pon boleh nampak. Mungkin terlalu papa kedana sampai tudung yang labuh sikit pun tak mampu nak beli. Bukan papa kedana bab ekonomi, tapi lu fikirlah sendiri...


6. Tudung Dato'
Ni, tak tau nak terangkan macam mana... Tak terkata. Fesyen? Entah... Mungkin pembaca lebih arif


7. Tudung Apa Jadah Entah?
Ini satu masalah besar lagi. Tudung yang artis ni pakai, mesti jadi ikutan para remaja, seolah-olah artis ni adalah seorang nabi untuk dijadikan ikutan. Alahai artis, berhentilah kalian daripada terus memesongkan ummat daripada ajaran Islam yang sebenar.


8. Tudung Muslimah
Inilah tudung yang benar-benar menyejukkan mata memandang. Mengikut hukum syarak, tidak menonjol, sopan, dan tertib. Tidak jarang, tidak ketat, dan menutup dada :)

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinyua agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. [ TMQ an-Nur(24):31]

*****

Entry sentap lagi. Maaf. Bukan nak menghentam kaum wanita. Cuma nak sentap je. Baguslah kalau anda terasa. Tapi terasa je tak cukup. Semoga kalian menjadi muslimah sejati yang menjadi pendokong deen Allah. Amin... :)


Sumber : Soutul Mujahid

15 comments:

  1. dan biarlah lengkap bertudung tu selari dengan akhlak dan budi, orait!!

    ReplyDelete
  2. sentap kalo mmg salah :) peringatan bg yg lupa insyaAllah~

    ReplyDelete
  3. artikel ni bukan untuk menyinggung mana2 pihak...sapa2 yg terasa,renungkan ke dalam diri,adakah cara kita betul selama ini...kalau betul,teruskan,kalau salah,ambil inisiatif,muhasabah diri dan betulkan sedaya upaya...InsyaAllah...dengan berkat doa,InsyaAllah,Allah permudahkan...

    ReplyDelete
  4. betul2..tp pakai tudung tak wajib...yg wajib ialah menutup aurat :)

    ReplyDelete
  5. aurat perempuan keseluruhan anggota badan kecuali mua dan tapak tgn ye...so pkai tudung pon da kre wajib k coz kna tutup bhgian kepala dAn rambut :)

    ReplyDelete
  6. pakai tudung tak wajib..tutup aurat yg wajib..so nk pakai telekung ke ape ke tkde hal lah..asalkan ttup aurat bukan balut aurat

    ReplyDelete
  7. betol3,,,,,kalo beminat nk pkai selimut blh gak... ;)

    ReplyDelete
  8. moga diampunkn dosa orng yng xmenutup aurat..sesungguhnya..api neraka amat pedih

    ReplyDelete
  9. jangan doakan untuk diampunkan dosa sahaja,tetapi doakan juga supaya dia terbuka hati untuk kembali memakai tudung mengikut syariat yang digariskan oleh Islam.

    ReplyDelete
  10. Salam 'alaik.
    saya just nak berkongsi lah. Kalau macam kat Makkah, n negara2 arab yang lain, depa pakai shawl. Bukannya sebab fesyen, tapi sebab dah pakaian diorang begitu. N kalau kat sana, orang yg pakai shawl tu dikira alim. Diorang mesti lah ikut nenek moyang diorang. so tak moleklah kalau nak label kan tudung depa macam ni macam tu. Cuma pendapat. No offense. Maaf kalau ada tersilap mana2.
    JakakAllah khairan

    ReplyDelete
  11. sy sokong depa...
    kre nyew dont judge a book by its cover

    ReplyDelete
  12. sy sokong.
    kre nyew dont judge a book by its cover..n_n

    ReplyDelete
  13. Replies
    1. bila pulak saya tulis x boleh ? Artikel ini bukan bertajuk "fesyen tudung yang tidak dibenarkan" tetapi "jenis2 dan fesyen tudung"... ayat ditulis :

      8. Tudung Muslimah
      Inilah tudung yang benar-benar menyejukkan mata memandang. Mengikut hukum syarak, tidak menonjol, sopan, dan tertib. Tidak jarang, tidak ketat, dan menutup dada :)

      Delete

BLOG INI BERMANFAAT ? LIKE PAGE KAMI !

SAHABAT SEPERJUANGAN