Home » , , , » Mencurahkan Ilmu Sebanyak Mungkin Sebelum Ajal Berkunjung

Mencurahkan Ilmu Sebanyak Mungkin Sebelum Ajal Berkunjung

Written By Lisanul Hakim on Saturday, June 23, 2012 | Saturday, June 23, 2012


Berita kematian seorang remaja cute memang tengah hot trending kat internet sekarang ni. Aku tak tau kenapa hot sangat trending. Mungkin sebab dia cun kot. Kalau betul hot trending sebab cun, aku rasa corak pemikiran ni perlu diubah segera. Sebab cun atau tak cun tu bukan ukuran.

Lebih menarik perhatian lagi, arwah sempat post sekeping gambar kat akaun Instagram dia tentang buku Alam Barzakh. Semoga gambar yang dia post tu menjadikan kita lebih ingat tentang kematian yang semakin hari semakin dekat.

Aku yang banyak buat dosa ni pun, sedikit sebanyak terkesan dengan apa yang berlaku terhadap arwah. Post gambar pasal buku alam barzakh dan tak sangka dia pula yang menyinggah ke alam barzakh lebih awal. Apa yang menyedihkan, arwah singgah ke alam barzakh dalam keadaan yang tragis, yakni dilanggar oleh sebuah van dan mengalami kecederaan parah di bahagian kepala. Turut menemui ajal adalah dua orang kawannya lagi.

Aku pun terfikir, apakah persiapan aku untuk menyinggah ke alam barzakh yang merupakan stesen transit sebelum menuju ke destinasi akhirat. Alam roh, alam dunia, dan alam barzakh merupakan stesen transit saja. Akhirat itu destinasi kita. Tapi apakah persiapan kita untuk menuju ke sana?

Aku pun nak ingatkan diri sendiri dan para pembaca sekalian. Gunakan ledakan teknologi dan era globalisasi untuk mendapat ledakan amalan yang super hebat. Rangkaian internet yang ada sekarang ni insya Allah membolehkan kita menyampaikan ilmu bermanfaat secara berkesan dan meluas. Nak tak nak je sebenarnya. Korang pilihlah sendiri... Korang tulis blog hanya sekadar untuk buat lawak? Atau untuk membuat fitnah dan onar terhadap golongan yang berlainan fahaman politik? Atau membuat entry-entry lucah dab berunsur lucah untuk menarik pembaca? Atau sekadar suka-suka untuk menulis? Fikirlah sendiri...

Cakap pasal kematian, sebenarnya kita tak perlu takut mati. Sebab dalam kubur nanti pun, kalau amalan kita bagus, baguslah keadaan kita di sana. Apa yang perlu kita takut adalah betapa sikitnya amalan kita dan bertimbunnya perbuatan jahat kita kat dunia ni.

Semoga Allah mengampuni segala dosa arwah dan menempatkannya di kalangan nabi, siddiqin, syuhada', dan solihin. Amin. Semoga arwah tenang di sana. Amin...

=======================

 

Maksud hadis:
"Apabila seorang anak Adam meninggal maka terputuslah amalnya kecuali kerana tiga hal; sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya" [HR Muslim]

Sumber & Hasil Tulisan : SoutulMujahid

0 comments:

Post a Comment

BLOG INI BERMANFAAT ? LIKE PAGE KAMI !

SAHABAT SEPERJUANGAN