Home » » Iran : Menyekat Aplikasi Instagram

Iran : Menyekat Aplikasi Instagram

Written By Lisanul Hakim on Monday, June 23, 2014 | Monday, June 23, 2014

Teheran - Setelah beberapa waktu dahulu aplikasi pesanan ringkas percuma WhatsApp disekat , kini pemerintah Iran juga melakukan tindakan yang sama untuk aplikasi perkongsian foto popular, Instagram.

Kerajaan Tinggi Iran memerintahkan kementerian telekomunikasi negara tersebut untuk melakukan sekatan terhadap Instagram. Pejabat berita Associated Press melaporkan bahawa sekatan terhadap Instagram di republik itu berlaku efektif mulai hari Jumaat, 23 Mei 2014.

Hal ini merupakan dasar terbaru pemerintah Iran dari rangkaian sekatan yang dilakukan kepada pelbagai layanan jaringan sosial milik Barat. Sebelum Instagram, Iran pun telah melakukan tindakan yang sama terhadap Facebook dan Twitter .

Iran menganggap Instagram dan jaringan sosial yang lain merupakan ancaman bagi keamanan negara . Selain itu, pemerintah Iran juga tidak menginginkan budaya mereka terpengaruh oleh budaya Barat yang tersaji di berbagai jejaring sosial, termasuk Instagram.

Tidak diketahui bagaimana cara pemerintah Iran menyekat aplikasi Instagram. Namun, yang pasti hingga 25 Mei , sebahagian penduduk Teheran masihboleh memuat naik foto-foto mereka di Instagram.

Sumber di dalam bahasa Indonesia
dan diubah menjadi Bahasa Malaysia
Sumber Asal : atjehcyber

0 comments:

Post a Comment

BLOG INI BERMANFAAT ? LIKE PAGE KAMI !

SAHABAT SEPERJUANGAN