Dalam karya agung Hujatul Islam al-Imam Ghazali ada menyebut dalam
bab pertama kitab Ihya Ulumuddin mengenai perilaku dan kenyataan ulama.
Menurut
beliau ulama terbahagi kepada dua golongan yakni ulama dunya atau ulama
suuk dan ulama akhirah. Ulama dunya adalah ulama yang menggunakan agama
demi sedikit kepentingan keduniaan seperti habuan wang ringgit,
anugerah dan pangkat.
Kebiasaan ulama jenis ini akan mendampingi
para penguasa bagi memastikan matlamat mereka tercapai, malah
kadang-kala mereka sanggup mengeluarkan fatwa demi membenarkan tindakan
penguasa meskipun ianya adalah jelas salah di sisi syarak.
Manakala
antara ciri utama para ulama akhirat adalah tidak tergesa-gesa dalam
mengeluarkan fatwa. Mereka akan sentiasa berdiri teguh dan sentiasa
mencari jalan melepaskan diri daripada memberikan fatwa.
Kata
Imam Ghazali, "Jikalau mereka ditanya mengenai hukum yang benar-benar
jelas ada dalam al-Quran dan Sunah, ijmak dan qias maka berfatwalah
mereka.
Dan apabila ditanya kepada mereka sesuatu yang diragukan,
maka mereka akan menjawab, 'La adri (aku tidak tahu)', jika mereka
ditanya mengenai sesuatu yang hampir diyakininya, berdasarkan ijtihad
dan tekaan mereka, maka mereka akan berhati-hati, mempertahankan diri
dan menyerahkan penjawapan kepada orang lain, jika ada kemampuan
tersebut pada orang lain." (Ihya Ulumuddin, jidil 1) Kerana ulama
akhirat adalah berhati-hati sifatnya, dalam perbuatan mahupun kelakuan.
Pada
mereka al-hazmu yakni berhati-hati besar manfaatnya, kerana mereka tahu
andai ijtihad itu dilakukan tanpa suatu kajian dan ilmu khusus ia
menjadi fatwa ikut-ikutan dan pastinya besar implikasinya kepada diri
mereka khususnya masyarakat yang mengambil fatwa mereka sebagai
pegangan.
Rasulullah SAW pernah berpesan: "Ilmu itu ada tiga bahagian: Kitab
yang berbicara, Sunah yang berdiri tegak dan la adri (aku tidak tahu)".
(Hadis direkodkan oleh Abu Daud dan Ibnu Majah daripada Abdullah bin
Umar, hadis marfu').
Jelas di sini bahawa kemuliaan seorang ulama
itu bukan sahaja kepada ketinggian ilmu mereka namun sikap berhati-hati
dan tawaduk mereka. Akhlak sebegini mungkin akan mendatangkan telahan
yang pelbagai dalam kalangan masyarakat namun mereka sedar bahawa
walaupun mereka berilmu pastinya diri mereka juga punya kelemahan.
Para
ulama salafus soleh antara ulama yang mempunyai kualiti ilmu, iman dan
takwa yang tinggi di sisi Allah taala. Namun mereka jua dalam keadaan
tertentu lebih selesa berkata la adri bagi sesuatu hukum dan perkara
yang mereka tidak tekuni.
Berkata la adri juga antara cara yang
lembut bagi menyatakan ketidaktahuan kita. Asy-Sya'bi berkata, "La adri
adalah setengah daripada ilmu.
Sesiapa yang berdiam diri kepada
perkara yang tidak diketahuinya kerana Allah taala, maka tidak akan
kurang pahalanya berbanding orang yang berkata-kata.
Kerana
mengaku bodoh adalah perbuatan yang berat bagi seseorang itu." Begitu
juga halnya yang berlaku kepada Abdullah Ibnu Umar saat dirinya ditanya
bagi mendapatkan fatwa.
Beliau berkata dengan tegas, "Pergilah
kepada ketua kamu yang sudah menerima beban tanggungjawab segala urusan
manusia. Maka letakkanlah urusan tersebut kepadanya."
Demikian
juga, adalah mustahil bagi seorang manusia biasa sebagaimana tinggi dan
alimnya ilmu mereka dapat menjawab semua persoalan yang diusulkan.
Sedangkan
Rasulullah SAW sendiri apabila ditanya kepada Baginda sesuatu yang
tidak atau belum diketahuinya, tanpa segan dan takut maruahnya sebagai
pemimpin agung orang Islam tercalar, baginda akan menjawab, "La
adri." Ibnu Mas'ud menerangkan, "Orang yang memberi fatwa terhadap semua
persoalan yang diminta kepada mereka fatwanya adalah gila!" Seterusnya
beliau menyambung, "Benteng orang alim itu adalah la adri.
Jikalau
ia menyalahkan benteng itu, maka sesungguhnya bencana akan menimpa di
tempat-tempat mereka berperang." Justeru, wajarlah kita sebagai orang
Islam mengambil iktibar daripada para ulama muktabar salafus soleh dalam
urusan harian kita.
Janganlah menjerumuskan diri kita ke dalam lembah kehinaan hanya kerana sebuah ego dan takut dianggap orang tidka berilmu.
Setiap
persoalan khususnya mnegenai agama dan hukam-hakamnya mesti dijawab
dengan berhati-hatyi agar tidak berlaku penambahan atau pengurangan dan
jika tidak tahu maka jawab sahaja, "La adri."
Ayuh kita hayati
kisah daripada hadis Rasulullah SAW yang bermaksud, "Tatkala Rasulullah
SAW ditanyakan mengenai tempat yang terbaik dan terburuk di bumi, maka
Nabi SAW menjawab, 'La adri.'
Sehingga datang Jibril kepada
Baginda dan ditanya kepada Jibril. Jibril menjawab, "La adri." Sehingga
kemudian Allah taala sendiri yang memberitahu kepada Baginda bahawa
tempat yang terbaik adalah masjid, manakala tempat yang terburuk adalah
pasar." (Direkodkan oleh Ahmad, Abu Ya'la, Al-Bazzar dan Al-Hakim
daripada Ibnu Umar).
Bayangkan Rasulullah sendiri tanpa memikirkan
betapa malu dirinya yang dianggap sebagai seorang utusan Allah yang
mendapat wahyu apabila menjawab'tidak tahu' apabila ditanya.
Namun
dek kerana dirinya benar-benar tidak tahu, Rasulullah sanggup berkata
tidak tahu berbanding mereka-reka seterusnya berbohong demi tidak mahu
malu. Ini adalah sunnah dan teladan kepada kita umatnya, pengajaran yang
sangat besar ada di sana yakni kejujuran dan kebenaran adalah lebih
penting daripada kesombongan dan maruah diri sendiri.
Sumber : Iluvislam
0 comments:
Post a Comment