Home » , , , » jalan pilihanku :)

jalan pilihanku :)

Written By Lisanul Hakim (Ahmad Shafiq Ismail) on Saturday, April 09, 2011 | Saturday, April 09, 2011

Mengenal Anugerah,.

Tinggalkan..,Lillahi Ta’ala

 Mengenalimu satu anugerah Dia untukku,
 Mengenalimu aku seakan-akan kuat dalam hijrahku,
 Mengenalimu aku sedar diriku yang amat banyak lemahnya,
 Mengenalimu jua aku seolah-seolah kerdil yang sangat.
 Adakah dikau yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
 Engkaukah yang bakal menemaniku menuju jalan syurga?

 Adakah dirimu yang dapat menyuluh laluan hijrahku yang terkadang gelap?
 Adakah namamu yang tertulis di luh mahfuz sana untukku ?
 Dirimu atau bukan dirimu untukku?
 Adakah aku tulang rusukmu atau bukan aku?

Jawab pertanyaanku ini.

Jawab!

 Kau takkan pernah dapat menjawabnya,
 Samada YA atau TIDAK
 Takkan dapat diriku mahupun dirimu yang dapat menjawab,
 Kerana  semua ini di tangan-Nya,
 Di tangan Kekasih kita; Allah,Tuhanku dan Tuhanmu.

 Kita hambaNya hanya mampu tertunggu-tunggu dan menunggu,
 Yang sudah tertulis sejak ditiupkan roh,
 Pasti ada yang terbaik untukmu dan aku.
 Yakinlah janji ALLAH.
 Gelisahku memikirkan dirimu,

DOSA…

Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku,
Wahai insan yang pernah kukenal,

MAAFKANKU…

Ketakutanku pada Allah ..
melebihi kegelisahanku memikirkanmu.!!
Maka aku tinggalkan,..
Ku yakin jika bukan di dunia,.ia tetap akan hadir di akhirat.
Aku amat takut dosa yang dianggap kecil itu berterus terusan,

Yang seringkali dilihat seperti tiada apa-apa,
Kadang-kadang tangis mengiringi hariku,

JALAN INI KUPILIH !

Amat takut jika aku melebihkanmu daripada Dia,
Bimbang Dia  cemburu padaku,
Risau aku tidak disayangiNya lagi,
Tidak dihiraukanNya lagi,
Sesungguhnya rahmatNya yang aku dambakan,

RedhaNya dalam hidupku,
Bukanlah cinta manusia yang bukan kekal.
Salahkah ada rasa itu?
Kalau diriku bukan untukmu kenapa kami bertemu?
Kenapa ada rasa itu?
Bukankah itu fitrah insaniah?
Memang itu fitrah….!

Bukankah ada pilihan untuk kita?
Maka pilihlah jalan yang diatas syariatNya,
Itulah yang ALLAH pandang.
Malah muliakan,..
Jemput diriku bila waktunya tiba,
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku bersama Dia,
Akan kucipta cinta sedalam-dalamnya bersama Dia,

Sebelum hadir cinta yang halal untukku.
Jadilah dirimu kumbang yang hebat terlebih dahulu,
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar,
Bunga yang sentiasa di jalan dakwah ,
Bunga yang kuat dalam perjuangkan yang hak,

Untuk itu, Aku tinggalkan dirimu pada-Nya,
Moga dirimu bahagia dan tenang dalam jagaanNya,
Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu.
Usah tangisi jalan ini,
Jika benar aku tercipta untukmu,

Tiada apa yang dapat menghalangnya,
Walau pedih hatimu meninggalkan,..
Namun manisnya akan terasa dipenghujung,
Sebelum saat itu tiba,
Berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan,
Mohonlah padaNya dengan penuh mengharap.

Doaku ada yang jauh lebih baik dariku, jika bukan diriku untukmu.
Rasa benci pada maksiat itu yang kita cari,
Maka yakin jalan ini yang terbaik untuk diriku dan dirimu.!
Diriku bukanlah umpama malaikat,
Yang tak pernah berbuat dosa,
Malah aku jauh lebih teruk masa silamku berbanding dirimu,

Untuk itu aku mohon tolonglah aku untuk mencari redhaNya,
Ayuh,.kita pilih jalan ini !

MAAFKANKU sekali lagi…

Aku hanya manusia biasa..
Yang tak punya apa-apa,
Yang hanya cuba menjadi yang indah di mataNya.,! ;(

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga) [Surah An Nur: 26]
Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu, Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata,Yakinlah! Akan ada sesuatu yang indah untukmu dan diriku di pengakhiran nanti.

Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu,Daripada yang sekarang (permulaan),Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,Lalu (hati) kamu menjadi puas.[Surah Ad dhuha: 4 & 5]

Beruntunglah kamu!..Tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita adalah HARAM sebelum alam perkahwinan.

Allah memilih dirimu dan diriku ! Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini.,insyALLAH~ 
Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya [Surah As Syams: 8-10]

 Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:"Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,Maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu[Surah Fussilat: 30]

Dan tika kamu merasa lemah,Mohonlah kekuatan dari-Nya,Allah itu dekat,.Allah akan bersama hambaNYA yang sabar.
Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,Maka mohonlah perlindungan kepada Allah,Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. [Surah Fussilat: 36]

Moga dirimu dan diriku antara intan pilihan ALLAH ,Berdoalah diriku kuat dan tabah untuk menjaga kilauanku,.Berdoalah tiada sang kumbang durjana merosakkannya sebelum yang halal tiba untukku.,Aku juga sentiasa mendoakanmu agar dalam peliharaNya sentiasa.
 *  AL-BAQARAH : 216 *                                                               

kita ada DIA .cukuplah (:



wahai muslimin muslimat,.kuatkan hati..
jagalah sekuat mungkin hatimu untuk yang sia-sia..
yang halal pasti datang (:

0 comments:

Post a Comment

SAHABAT SEPERJUANGAN