Home » » Israel Laknatnullah Mencari Teknologi Matikan Laungan Azan

Israel Laknatnullah Mencari Teknologi Matikan Laungan Azan

Written By Teratak Al-Fateh Training & Consultancy on Wednesday, January 18, 2012 | Wednesday, January 18, 2012

Kerajaan Israel mencari cara agar suara kelantangan suara azan dari pelbagai Masjid di kawasan sempadan Israel-Palestin boleh diperlahankan atau dimatikan. Hal ini kerana para penduduk Yahudi yang mengeluh, azan itu menyebabkan hingar ketika mereka sedang tidur.

Dalam laman Haaretz, Rabu (18 / 1), Pentadbiran Kerajaan Awam Israel di Tebing Barat mencari cara penggunaan teknologi untuk mematikan kelantangan panggilan muadzin tersebut.

Ketua Pentadbiran Kerajaan Awam Israel, Brigjen Moti Almoz mengadakan pertemuan dengan ahli-ahli teknikal tentera. Agar dapat anda cari teknologi untuk dapat mematikan secara automatik kelantangan azan dari wilayah Palestin.

Pejabat Pentadbiran Awam beranggapan tidak perlu meminta persetujuan pihak berkuasa Palestin. "Kerajaan Palestin akan menyambut baik hal ini, banyak juga warga Palestin juga mengeluh tentang suara keras ini," ujarnya.

Ternyata teknologi juga boleh memberi kesan bagi masjid di wilayah Israel. Bulan lalu, Pejabat Israel dari Parti Yisrael Beiteinu, Anastassia Michaeli mengemukakan RUU untuk melarang penggunaan sistem suara oleh muadzin di Masjid. Kerana alasan yang sama iaitu bising. RUU ini pada asalnya disokong oleh Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, tapi akhirnya gagal kerana bantahan dari pejabat lain dari parti Likud.

Di wilayah Hebron, Pemukim Yahudi bahkan membalas suara azan dengan membunyikan muzik Hasid khas Yahudi dengan pembesar suara sekencang-kencangnya. Namun akhirnya dapat diselesaikan oleh Jabatan Perlindungan Alam Sekitar, dengan alasan kawasan masjid di berhampiran penempatan yahudi ini berada dalam makam nenek moyang yang berada di wilayah kawalan Israel.

Sumber : keretaburuk12

0 comments:

Post a Comment

SAHABAT SEPERJUANGAN