Home » » Ulasan Video Kebiadapan Pekerja KFC

Ulasan Video Kebiadapan Pekerja KFC

Written By Lisanul Hakim on Wednesday, July 06, 2011 | Wednesday, July 06, 2011

video
video


Isu hangat tentang kebiadapan pekerja KFC sedang berlegar-legar di ruang internet tanah air. Bloggers pun mengambil peluang ini untuk menyuarakan pendapat masing-masing tentang perkara ini. Sesungguhnya, terlalu ramai yang sakit hati setelah menonton kedua-dua video di atas. Selepas satu, satu lagi video yang keluar. Mungkin selepas ini akan ada lagi video baru.

Kebiadapan pekerja tersebut amat memalukan dan menyakitkan hati. Makanan yang dijadikan darah daging diperlaku sedemikan hina untuk keseronokan. Keseronokan jelas terpancar apabila kita dapat dengar sendiri mereka gelak terkekeh-kekeh. Seronok melakukan pengkhianatan!

Apa yang memalukan, seperti yang kita tahu, mereka itu berbangsa Melayu, dan Melayu adalah sinonim dengan Islam. Mereka telah memalukan bangsa Melayu, dan secara tidak langsung telah memalukan agama Islam. Lihat, betapa besarnya pengkhianatan mereka terhadap Islam! Walhal, Nabi Muhammad SAW adalah seorang pekerja yang sangat amanah dan berbudi pekerti mulia.

Apa yang pasti, inilah kerosakan dan kebejatan yang berlaku tatkala Islam tidak didaulatkan dalam kehidupan. Umat manusia tidak dididik untuk beramanah. Sekalipun kita tidak terdaya untuk 100% amanah, di mana rasionalnya membuat perlakuan keji seperti yang dipaparkan dalam video di atas? Sistem pendidikan hari ini jelas mempamerkan kegagalan. Sekolah yang menjadi barisan terawal dalam proses pentarbiyahan dilihat secara umumnya, gagal untuk mencetak generasi yang takutkan Allah. Bahkan, lahir generasi yang berani melanggar amanah, lalu dengan berani pula merakam aksi-aksi khianat tersebut. Pekerja-pekerja lain juga tidak menghalang tindakan tersebut. Tetapi cukup sekadar bertanya, "buat apa tu?". Hakikatnya, mereka juga bersubahat dengan pengkhianat itu.

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui." [TMQ Al-Anfaal(8): 27]

Imbas kembali peranan Nabi SAW dalam membantu dan mengembangkan perniagaan Saidatina Khadijah RA. Baginda SAW adalah seorang pekerja yang teramat-amat jujur. Satu sen pun tidak pernah dicuri oleh Baginda SAW. Kebijaksaan insan ini juga telah menyebabkan perniagaan Saidatina Khadijah RA berkembang maju. Inilah contoh tauladan terbaik. Tetapi sayang seribu kali sayang. Pekerja-pekerja KFC yang celaka itu sangat berani melanggar amanah dan menghina rezeki Allah SWT.

Diriwayatkan dari Anas bin Malik r.a., ia berkata (maksudnya), "Suatu ketika Rasulullah saw. berkhutbah di hadapan kami, dalam khutbahnya beliau berkata, "Tidak ada iman bagi yang tidak memiliki sifat amanah. Dan, tidak ada agama bagi yang tidak menepati perjanjian"." (Shahih, Ahmad [III/135, 154, 210 dan 251], al-Baghawi dalam Syarhus Sunnah [38], Ibnu Hibban [194], al-Baihaqi [IV/97, VI/288 dan IX/231], al-Qudha'i dalam Musnad asy-Syihaab [848, 849 dan 850])

Apapun, kita tidak seharusnya menghukum KFC secara keseluruhan. Bukan semua pekerja mereka celaka seperti pekerja-pekerja dalam video itu. Apa yang diharapkan, pihak KFC mengambil langkah-langkah yang proaktif lagi Islami untuk membendung masalah ini. Diharapkan juga, KFC dapat menyediakan makanan yang halal lagi baik.

0 comments:

Post a Comment

BLOG INI BERMANFAAT ? LIKE PAGE KAMI !

SAHABAT SEPERJUANGAN