Home » » Laluan Yang Menggerunkan

Laluan Yang Menggerunkan

Written By Teratak Al-Fateh Training & Consultancy on Friday, March 09, 2012 | Friday, March 09, 2012

Sesungguhnya pemeriksaan amalan di Padang Mahsyar belum lagi sempurna sehingga kita semua diperiksa mengenai nikmat dan amalannya ketika melalui Titian Sirat.

As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam untuk manusia menyeberanginya di atasnya menuju ke Syurga.

Dari Abi Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda tentang As-Sirat yang bermaksud,“…dan padanya (As-Sirat) ada cangkuk atau pengait yang berduri seperti duri As-Sa’daan melainkan tidak mengetahui kadar besarnya melainkan Allah; mengait manusia mengikut amalan mereka”

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Abi Said Al-Khudriy r.a berkata bahawa Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud: “Telah sampai kepadaku bahawa ianya (As-Sirat) lebih halus dari rambut dan lebih tajam dari pedang”

(Hadis Riwayat Muslim)

Dari Abi Hurairah r.a sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, “…dibentangkan titian Sirat di antara Neraka Jahannam, maka akulah dan ummatku yang pertama menyeberanginya. Tidak berkata-kata pada ketika itu kecuali para rasul dan doa mereka ialah : “Ya Allah, selamatkan, selamatkan!” Hadith riwayat Bukhari

Ya Allah, selamatkanlah kami....

Sumber : Facebook

1 comments:

  1. tengok gambar tu pun saya dah rasa mcm2...dah rasa seram.. huhu.. Ya Allah..selamatkanlah aku dari siksaan api neraka mu... dan selamatkanlah aku dari siksaan kubur... Aamiiin...

    Collagen Powder
    ESP – Soy Protein Isolate Powder
    GLA Complex
    Omega Guard
    Vita-E Complex
    B-Complex

    ReplyDelete

SAHABAT SEPERJUANGAN