Home » » Allah Kata Jangan!

Allah Kata Jangan!

Written By Lisanul Hakim on Sunday, July 03, 2011 | Sunday, July 03, 2011

Seorang ibu mengingatkan anaknya, "Adik, jangan pergi sana. Bahaya! Adik, ingat tau, jangan pergi sana. Bahaya tu...!". Dua kali ibu kepada anak tersebut mengingatkan anak itu. Dua kali sudah cukup untuk menyatakan bahaya tempat itu.

Allah SWT berfirman yang bermaksud:

"Bermegah-megahan telah melalaikan kamu.
Sampai kamu masuk ke dalam kubur.
Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu).
Dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui.
Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin.
Nescaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahim,
Dan sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan 'ainul yaqin.
Kemudian kamu pasti akan ditanya pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu)". [at-Takaatsur:1-8]

Dalam surah at-Takaatsur, 1-akhir, tiga kali Allah SWT Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana telah mengingatkan kita tentang bahaya bermegah-megah. Allah itu Maha Mengetahui. Pengetahuan-Nya Maha Luas jika dibandingkan dengan ibu kepada anak di atas. Peringatan si ibu yang berkali-kali sudah cukup untuk menjadi penegasan kepada anaknya. Apa lagi TUHAN kita? Berkali-kali Dia Yang Maha Mengetahu mengingatkan kita.

Tapi...

  1. Artis kita bermegah-megah, juah, dan mendabik dada dengan majlis pertunangan dan pernikahan mereka. Angka wang ringgit dijadikan sandaran tanpa menitikberatkan soal keberkatan. Belum pun masuk kos walimatul urus, kos gaun perkahwinan sahaja sudah mencecah puluhan ribu ringgit.
  2. Pembinaan Burj Dubai, Palm Islands, KLCC, dan macam-macam projek Mega di negara berpenduduk umat Islam. Kos projek yang sudah tentu mencecah juta, billion, malah trillion. Dalam masa yang sama, umat Islam di Palestine, Chechnya, Tak Bai, Kashmir, dan di serata dunia tetap berada dalam kesengsaraan ketika jutawan Islam bermegah-megah dengan projek Mega mereka.
  3. Bermegah-megah dengan perniagaan, anak-pinak, isteri dan harta sehingga lupa untuk beribadat, lupa untuk menghadirkan diri ke rumah Allah.
  4. Belajar, mentelaah buku, buat latih tubi, sampai lupa pada Allah. Kemudian bermegah-megah dengan keputusan peperiksaan yang cemerlang. Lupakah kita, keputusan peperiksaan yang cemerlang itu datang daripada Allah?
  5. Tayang aurat tanpa segan silu. Tubuh badan yang dikurniakan oleh Allah SWT bagaikan panggung wayang percuma. Inilah manusia kurang akhlak. Tubuh badan yang menarik dimegah-megahkan dan dijadikan panggung wayang percuma. Apa yang mahu dimegah-megahkan? Lambat laun akan tua juga. Kecantikan dunia bersifat sementara. Segala yang dimegah-megahkan itu pasti akan bertukar menjadi suatu penyesalan.

Ingatlah! Dunia ini hanya permainan!

Maksud firman:

"Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan keampunan dari Allah serta keredhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu". [al-Hadid:20]

Dunia hanyalah jambatan ke akhirat. Kesenangan yang abadi itu hanyalah ciptaan Allah SWT di akhirat kelak...

"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga). Katakanlah: "Inginkah aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?" Untuk orang-orang yang bertaqwa (kepada Allah), pada sisi Tuhan mereka ada syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya. Dan (mereka dikaruniakan) isteri-isteri yang disucikan serta keredhaan Allah. Dan Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya." [Ali-'Imran:14-15]


Ingatlah, bermegah-megah membawa padah. Wallahu a'lam...

0 comments:

Post a Comment

BLOG INI BERMANFAAT ? LIKE PAGE KAMI !

SAHABAT SEPERJUANGAN