Home » » Umat di Syria mahu pemerintahan Khilafah Islam

Umat di Syria mahu pemerintahan Khilafah Islam

Written By Teratak Al-Fateh Training & Consultancy on Sunday, October 23, 2011 | Sunday, October 23, 2011

Syria, 17 Oktober 2011 - Hampir 3000 orang mati di Syria dan beribu-ribu lagi cedera dan beratus-ratus ditahan kerana kebangkitan umat di Syria mahu pemerintahan Khilafah Islam.

Bilangan orang terbunuh sejak awal keganasan pada bulan Mac, kini telah meningkat melampaui 3000 di antara mereka 187 orang kanak-kanak, sekurang-kurangnya.

Beribu-ribu orang ditangkap dan hilang, diseksa, semata-mata kerana umat di Syria mahu melaksanakan Islam dan pemerintahan Islam.

Hasil pemerhatian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengesahkan bahawa lebih daripada 3,000 orang telah terbunuh sejak pertengahan Mac 2011, apabila bantahan tercetus di Syria terhadap rejim Bashar al-Assad yang zalim.

Kata Navi Pillay, PBB Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia pada 14 Oktober 2011 bahawa, "Bilangan orang terbunuh sejak keganasan bermula pada Mac, kini sudah melangkaui 3000 di antara mereka 187 kanak-kanak seperti dilaporkan dan lebih 100 orang terbunuh dalam tempoh sepuluh hari lepas sahaja."

Beliau menambah bahawa "beribu-ribu ditangkap dan hilang lesap, diseksa, dan disasarkan ahli-ahli keluarga di dalam dan di luar negara dan tertakluk kepada gangguan, ugutan, ancaman dan dipukul" dan mereka memberi amaran bahawa dengan peningkatan jumlah tentera, yang enggan untuk menyerang orang awam dan mengubah kedudukan mereka, untuk menunjukkan tanda-tanda regresi krisis kepada konflik bersenjata."


36 mati dalam masa 24 jam

Menurut Pertubuhan Hak Asasi Manusia, berkata 36 orang, termasuk 25 askar terbunuh pada 13 Oktober 2011 di Syria, manakala berpuluh-puluh cedera parah.

Dalam satu kenyataan bahawa 10 orang awam termasuk kanak-kanak terbunuh dalam wilayah Idlib barat laut negara tersebut, manakala seorang lagi orang awam terbunuh di bandar Homs. Beliau menambah bahawa 15 anggota tentera antara pegawai dan askar terbunuh semasa rawatan juga, di mana operasi tentera Syria di bandar di wilayah Idlib, manakala 9 cedera dalam pertempuran ganas antara askar dan pemberontak di wilayah keganasan dan seorang lelaki di bandar dalam pertempuran dengan pemberontak.

Profesor Rossi adalah lebih baik jika dialog rejim Syria dan melakukan tuntutan umatnya.

Ivan berkata Safranchuk, seorang profesor di Institut Moscow Hubungan Antarabangsa dalam temu bual dengan saluran "Hari ini Rusia" menuntut supaya organisasi di luar kerajaan Syria mengambil langkah segera, menjelaskan bahawa keadaan di negara ini semakin merosot.

Beliau berkata adalah lebih baik jika dialog rejim Syria dan luas dan melakukan tuntutan kaumnya, sambil menambah bahawa Assad dan pembantu beliau mempunyai peluang untuk tahun hampir setengah untuk memantau keadaan yang dihadapi dunia Arab dan menarik pelajaran dari revolusi-revolusi Mesir dan Tunisia.

Beliau melahirkan harapan bahawa peranan Rusia ke hasil yang positif, memandangkan Assad cuba mengadakan pembaharuan yang perlahan-lahan dan kurang konsesi, menekankan bahawa ia adalah sangat berbahaya kerana umat di Syria mahu melaksanakan Islam dan pemerintahan Islam.

Sumber : Arrayah.info

0 comments:

Post a Comment

SAHABAT SEPERJUANGAN